Lite mer jul i vårt hus


Julens första hyacint har flyttat in i vårt hem.
Precis som Maria längtar jag efter att den snart ska börja blomma!
Den bor i en sån där kopp/kruka som man har brukat kunna köpa apotekets senap i, i gott sällskap med några små flugsvampar och matchar vår bordsduk alldeles förträffligt!

Jag vet inte hur vädret har varit i övriga delar av landet, men här har vi haft det riktigt kyligt de sista dagarna och kaminen har fått gå varm mest hela vår vakna tid hemma. En ständigt eldad kamin betyder tyvärr hos oss rätt sotiga glas...
Jag vill därför passa på att dela med mig av ett bra tips som jag läste igår i bloggen Harmoni i hemmet, nämligen att använda aska för att tvätta av kaminglas som sotat igen!
Jag har hunnit testa det själv nu också - och glastvätten går som en dans! (och ger istället mer tid till julpyssel och annat roligt)


Jag gillar verkligen sånna här vardagstips!
Tips som går ut på att man kan använda sig av saker som dels ofta redan finns i hemmet och som dels är "snällare" och renare än många av de specialprodukter som finns ute i handel.
Mina bästa städvänner just nu är till exempel två sprayflaskor.
Den ena fylld med vatten och ättika.
Den andra fylld med vatten och såpa.
De tillsammans gör det betydlig enklare att städa!
(vilket är bra för jag tycker inte att det är särskilt roligt... *ler*)

(Och jo, jag vet att jag har bloggat om det tidigare men jag tycker att detta är ett ämne väl värt att lyfta fram igen!)

God andra advent till er alla!


Kommentarer
Postat av: C

Mamma använder aska och tidningspapper och det fungerar superbra. Kram C

2010-12-04 @ 20:55:18
Postat av: My

Dagens husmorstips;

Jag använder ättika istället för spolglans i diskmaskinen.

Arbetskläder och träningskläder kan det ibland vara svårt att få riktigt fräscha, då brukar jag skicka med en tvättboll full med ättika i maskinen så går all lukt bort.

2010-12-04 @ 22:12:58
Postat av: Frk pyssel

Bra tips :-) Jag brukar ofta ha ättika i tvättmaskinen. Det tar bort dålig lukt och är extra bra om man har små barn som ibland har olyckor i sängen :-)

2010-12-05 @ 11:13:17
URL: http://pysselmama.blogspot.com/
Postat av: Ellinor

Jag brukar också använda aska/kol exempelvis på spishällen; http://homeriver.blogg.se/2009/september/ren-spis.html.



PS. Stort tack för sällskap i helgen :)

2010-12-05 @ 17:13:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0