Lillebrors docka


Hemsydda dockor är fina
Lite skeva ibland kanske, men fina
De är varma och mjuka att krama
De blir personligheter tack vare sina induviduella drag och uttryck

Jag sydde en till storasyster när hon var bäbis
När lillebror skulle fylla två var hans tur att få en docka han med

Ska inte gå in på detalj i hur man syr en docka
Det har andra redan beskrivit så bra
(jag följde beskrivningen i "Lek med mjuka dockor" av Karin Neuschütz)
Men några ord på vägen känner jag att jag kan bidra med nu efter min andra docka


Ha tålamod, för det stundtals rätt pillrigt att sy en docka

Var beredd på att det kan ta tid att sy håret och tillåt dig också att lägga tid på att sy håret för ett välsytt hår blir så mycket finare

Var inte rädd att stanna upp, backa och göra om ifall du märker att det inte blir riktigt som du tänker dig
Med så mycket tid och engagemang man lägger ned i en docka är det värt att göra de där små justeringarna även om det känns trist att sätta sig och sprätta just för stunden...





Här ovan ser man mer i detalj hur håret är sytt
Jag har sytt i cirklar runt, runt där jag varvat att knyta öglor och att täcka hårbotten med plattstygn
När jag sen klippte upp alla öglorna blev resultatet blev en ruffsig och rätt naturlig kallufs
En kallufs som går att kamma och sätta toffsar och spännen i om man vill
Lite som lillebrors eget hår



Lillebrors docka klädd i hemsydd skjorta och bäbsibyxor i prematurstorlek från fina vännen I med alla barnen
Kanske ska testa att sticka en liten kofta också?
Nu när jag försöker lära mig detta med stickning?


Kommentarer
Postat av: mammagumman

Vad fin! Och väldigt busigt hår!



2009-04-27 @ 14:18:45
URL: http://mammagumman.blogspot.com/
Postat av: HomeRiver

Lyllos lillebror!

2009-04-27 @ 15:16:36
URL: http://homeriver.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag verkligen lyllos lillebror. Den är kanonfin. Jag tycker att du ska sticka en kofta till den. Det är ett lagom stort projekt att börja med. Heja metamorfosis!

2009-04-27 @ 19:16:51
Postat av: MissKatka

Åh, tack snälla för beskrivningen. Jag har redan börjat sy plattsygnen men det gäller verkligen att ha tålamod som du säger. O lillebrors docka har ju verkligen en fin kalufs.

2009-04-27 @ 20:44:40
URL: http://www.misskatka.blogspot.com
Postat av: Bara Barah

Åh vad duktig du e!

Jag har gjort 1 docka i hela mitt liv. Det tog mycket tid och resultatet blev lite skräckinjagande me, hehe

2009-04-27 @ 22:04:23
URL: http://www.barabarah.blogspot.com
Postat av: My

Åh, vilken fin!

Jag vet en liten bebbe med beräknad ankomst i november som önskar sig en sådan i födelsedagspresent...

Eventuellt kan bebbens mamma tänka sig att få en kopia på beskrivningen för egna tafatta försök....

2009-04-28 @ 19:11:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0