Nytt garn, ny sjal















Har fått tag på garn till min trekantiga sjal med v-ränder så nu är det upp till bevis för de nya symfonie wood stickorna!
Spenderade helgen i Sollefteå och på vinst och förlust gick jag in på butiken Garn, väv och inplock som ligger där.
Kikade runt själv men hittade inget jag fastnade för.
Pratade med expediten, förklarade vad det var jag ville sticka och vilket typ av garn jag sökte.
"jo, vi har ju det här..." sa hon och visade mig en korg med, ja, trott eller ej, Kauni effekt garn, alltså just ett av de garnen jag spanat på över nätet!

Det finns ju så fantastiskt vackra sjalmönster, men för mig, här och nu, fick det bli rätstickat rakt igenom.
Lite trist kanske men alldeles lagomt just nu när jag vill sticka för att sticka.
Sticka för att låta händerna arbeta medans hjärnan vilar.
Spetsmönstren får jag ta senare när det inte finns lika många sidor kurslitteratur som skall plöjas igenom...

Just nu vill jag sticka efter ett mönster där jag inte skulle behöva läsa mönster alls under stickandets gång och varken räkna maskor eller hålla koll på varken vilket varv jag är på eller från vilken sida jag stickar för stunden, så efter att ha försökt tyda diverse olika sjalmönster slutade det med att jag utformade ett eget (idiotsäkert?) mönster!

På runsticka nr 5½ (börjar på 60cm och kommer att byta upp mig i längd på kabeln allt eftersom att sjalen växer) började jag med fyra maskor med en stickmarkör på mitten och det jag har att komma ihåg nu är att jag i början på varje varv skall öka en maska och att jag i maskan precis innan markören skall göra ett omslag av ngt slag (osäker riktigt vilket omslag som är vilket...) That´s it!

Väldigt trevlig är det iaf att sticka med ett garn där inte bara resultatet ändrar utseende under arbetets gång.
Även själva nystanet ändrar ju utseende!
Se bara här under så vackert det är när det ska till att skifta mellan ljust limegrön och lila... lite som påfågelfjädrar nästan, eller vad säger ni?



Velet av färg föll denna gång på EX , tror att det kan bli fint så här inför våren och sommaren...

Kommentarer
Postat av: med nål och tråd

Den ser jättemysig och vårig ut! Fina färger.



Jag tycker att det är fint med spetsmönstrade sjalar, men jag skulle aldrig orka sticka en själv. Jag tycker också bra om enkel stickning som man inte måste sitta med ett mönster brevid sig hela hela tiden.

2009-04-02 @ 07:46:11
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Teresa

Det ser härligt vårigt ut o ibland är det vackrast med det allra enklaste!

(Sen tror jag inte att du behöver vara orolig för omslagen - vad jag vet finns det bara en enda sorts omslag... Lycka till!)

2009-04-03 @ 18:54:58
Postat av: My

Hej!



Jag är såååå sugen på både din randiga kofta, och regnbågssjalen!! Måste fråga om Kaunigarnet är stickigt? För det är ju såååå fint!

2009-10-23 @ 13:11:31
URL: http://www,wahlgren.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0