Nytt projekt...



Detta ska, om allt går som det ska, bli en mössa till mig själv!

Det orangea garnet är ett härligt mjukt alpaca-garn och det grå är vanligt ullgarn, och modellen på mössan är starkt inspirerad av dragspelsbaskern från Östergötlands Ullspinneri och är tänkt att bli lite längre och pösigare än en vanlig toppluva, men dock inte så mycket så att det blir en basker.

Detta projekt har hitills lärt mig att;

- strumpstickorna jag har är lite för korta för att det smidigt ska gå att sticka en lite pösig mössa i vuxenstorlek (maskorna vill lätt till att glida av stickorna...*mutter*) men allt går om man vill!

- för att få en snygg övergång mellan de rätstickade ränderna (här orange) och de aviga ränderna (här grå) ska första varvet på den aviga randen stickas rät.

Tycker dock att nederkanten blir väl sladdrig, så det lutar åt att jag plockar upp maskorna där och testar att sticka en bit resårstickning av det orange garnet för att få en lite tightare kant på mössan.
När jag liks är och ska plocka upp maskor och sticka om bakifrån tror jag att jag ska repa upp den nedersta grå randen och sticka om den också, för den blev lite väl gles sladdrig.
Nu vet jag ju inte om det är så här man brukar/bör/ska göra, men jag tänkte ge det en chans och testa och se hur det går!

...återkommer med resultatet och fler lärdomar senare!

Kommentarer
Postat av: florin

Åh, vilka härliga bilder du hunnit lägga in!

Stickar du på beställning???? Skulel gärna köpa eller byta till mig en mössa...

2009-01-04 @ 09:04:32
URL: http://www.florinpysslar.blogspot.com
Postat av: florin

Kan jag länka till dig från min blogg eller vill du hålla bloggen lite mer privat?

2009-01-04 @ 09:06:05
URL: http://www.florinpysslar.blogspot.com
Postat av: metamorphosis

Florin - Tack, och ja visst får du länka! Det vore bara roligt! :-D



Sticka på beställning har jag inte gjort ännu, men vem vet, när jag fått upp snitsen med stickorna så kan det säker gå att ordna!

(och är det en mössa i åremösse-stil det är frågan om kan jag nog ordna det redan nu...)





2009-01-05 @ 18:07:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0