Färdig!


Nu är storasysters Regnbågskofta klar!

...eller ja, så när på en blå knapp för att vara ärlig.
Har ännu inte funnit en i rätt storlek och rätt blå nyans, men den får räknas som färdig trots det!

Garn: Gästrike 4tr från Järbogarn (svart + hemfärgat fd. naturvitt)
Garnåtgång: Någonstans kring 300-350g
Stickor: Symfoniewood runstickor och strumpstickor 5½ mm + bambustrumpstickor 5mm
Mönster: Följde instruktionerna från Tantkoftas KAL på "Koftans kofta" och är

Det hela började egentligen med att jag hade kommit över ett par nystan av naturvitt Gästrike 4tr på rea, och att det var tråkigt väder några dagar och lillebror var väldigt morgonpigg vilket gjorde att det passade mycket bra att fördriva tidiga mornar vid spisen och experimentera med karamellfärg, äggfärg och lökskal.

Resultatet blev en knippe färgglada små garnhärvor som fick sätta tonen för hela koftan.
La till svart som bas. Både för att det färgade garnet inte skulle räcka till hela koftan, och dessutom känndes svart som en tacksam färg att ha på ärmarna på en barnkofta som är tänkt att användas till vardags...

Regnbågsrändernas bredd har helt fått styras av garnmängden. Jag har stickat så länge garnet har räckt och färgbytena har ibland kommit på lite lustiga ställen, men jag tycker att oregelbundenheten hör koftan till!

Samma sak med de oregelbundet utplacerade knapphålen och de olikfärgade knapparna - det är de som jag tycker ger koftan sin personlighet!


Regnbågskoftan har varit ett mycket roligt stickprojekt, och med tanke på hur lång tid det tagit mig att få dit knapparna är jag glad att jag inte skulle montera ihop koftan, också... risken finns att det då hade blivit en kofta till lillebror istället! *ler*
Tantkoftans beskrivningar och pedagogiska bilder och små filmer kring de olika momenten har verkligen varit guld värda för en nybörjare som jag!

Känns roligt att ha stickat ett riktigt plagg för första gången.
Extra roligt blir det också när det blir så här färgsprakande och glatt och när inte bara jag utan även storasyster gillar slutresultatet!



Finaste knappen på koftan!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Den blev jättefin. Själv älskar jag regnbågsfärgat.

Tyvärr har jag ingen knapp i den blå färgen heller annars hade du mer än gära fått en av mig.

2009-08-01 @ 08:36:50
Postat av: HomeRiver

Vacker som en regnbåge! Verkligen så härlig!

2009-08-01 @ 08:37:37
URL: http://homeriver.blogg.se/
Postat av: Emmae

Koftan är jättefin!

Du har en mycket trevlig blogg:-)

2009-08-01 @ 15:32:58
URL: http://emmasdagar.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Åh, den blev fantastisk!!!



Och tusen tack för pifpresenten. Det var som om du läst mina tankar. Jag satt och funderade på om jag skulle ta och tillverka mig några fina markörer nu när jag ska dra igång en uppifrånochnerkofta jag med :-)

2009-08-01 @ 18:40:37
URL: http://www.k-markt.blogspot.com
Postat av: Kort&Søm

Hei,

så hyggelig du ville være med på trekkningen min! :o)

Veldig fin strikkejakke, og den lilla knappen var bare helt nydelig.

Fredrikke :o)

2009-08-01 @ 20:11:50
URL: http://fredrikkea.blogspot.com/
Postat av: Maria

Åh, den blev mycket vacker!!

2009-08-02 @ 22:46:20
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Kamilla

Den var jättefin! En sådan skulle jag vilja ha till mig själv! :)

Jag har också en liten fråga till dig som håller på med scrapbooking jag vet ju inget alls om sådant men jag skulle behöva någon form av stans så att man kan stansa ut etiketter du vet sådana fina i typ kartong med ett hål i.

2009-08-05 @ 12:03:04
URL: http://kamillastickar.blogspot.com
Postat av: Kicki G

Jag önskar jag kunde sticka, ffa att jag hade tålamodet!

2009-09-20 @ 13:27:22
URL: http://www.kickig.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0