Frivillig enkelhet


Snavade över det är begreppet när jag kikade in på Ann-Christin Gramming blogg Köpstoppsbloggen och såg klippet  där hon intervjuas i Nyhetsmorgon på tv4 om köpstopp och medveten konsumtion.

Köpstopp gillar jag i teorin, men inser att jag nu inte har motivationen att genomföra det i praktiken (kanske delvis för att det är svårt att motivera hantverksmaterial som absolut nödvändigt även om skapande är otroligt viktigt för min välmående?) men detta med frivillig enkelhet hade en klang i sig som jag fastnade för.

Det begreppet, liksom medveten konsumtion tycker jag, istället för att ge pekpinnar och restriktioner visar på den makt som vi faktiskt har som enskilda individer genom att välja vad, hur och om vi vill konsumera.
Det känns bra.
Att vi kan påverka även med små medel.
Att vi har ett val.

Vi kan som både Fale Artur och HomeRiver skriver välja mat som leder till ett hållbart jordbruk.
Vi behöver inte konsumera bara för att vi bli bombarderad med reklam som vill få oss att göra det.
Vi kan välja och vi kan prioritera.
Vi kan göra val som ger våra medmänniskor en bättre vardag.

Det finns alternativ.

Kommentarer
Postat av: Fale Artut

HEJ! Jag tycker att det är bra när man har pengar så att man kan köpa den där grejen som man verkligen har nytta och glädje av länge! Även om den kostar en del, EN gång. Sen är jag så glad att jag inte gillar att "shoppa" för det är så LÄTT att göra små impulsköp, som i princip samlar damm och kostar en hel del, det brukar ju lätt upprepa sig! Kram till Dig! Och alltså, mode kan göra en galen, dessa stackars ungdomar, köpa jeans som redan är trasiga, inte håller att tvätta, och inget JOBB! Inga pengar! Det är verkligen inte att ta ansvar för miljön att över huvud taget ens GÖRA såna kläder! Fulla med gift är de också! Oj, nu får jag avsluta min epistel!

2009-10-22 @ 19:27:22
URL: http://faleartut.blogspot.com
Postat av: Loa

Medveten konsumtion är bra. Det är svårt att sluta konsumera helt...särskilt när man har barn. Däremot kan man fundera noga på vad man köper, hur det är producerat, hur det har påverkat miljön och hur långe det håller. Dessutom är det viktigt att det man köper är sånt som man verkligen tycker mycket om - så att man inte vill byta ut det om ett halvår. Det är ju inte så hållbart.

2009-10-23 @ 00:57:20
URL: http://www.ecolocobloggen.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

Viktigt ämne du tar upp. Och svårt. Eller snarare stort.



Jag tror inte heller på pekpinnar, för folk tenderar att gå motsatt riktning. Medveten konsumtion är bra; tänk först köp sen. Men köpstopp skulle vara svårt för mig också, vad vore jag utan detta underbara garn.

2009-10-23 @ 08:06:21
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Beata

Frivillig enkelhet låter som en bra tanke!

2009-10-23 @ 10:24:16
URL: http://www.beatablogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det här har jag tänkt på många gånger! Att leva i frivillig enkelhet behöver inte alls vara tråkigt.

Det kan vara en riktig "kick".

Jag tänker alltid på att köpa kläder som går att använda länge och vid många olika tillfällen. Köper nästan uteslutande begagnade möbler och heminredning. Handlar inte hem mer mat än vad vi äter upp och åker inte mer bil än nödvändigt.

Försöker även tänka på vad vi lägger i matvarukorgen, så att man stödjer närproducerat i den mån det går.

Vad gäller pysselsaker så kan man lägga upp egna regler för köpstoppet. Att man t.ex inte handlar mer än man använder och köper sådant som går att använda flera ggr och låna emellan t.ex punchar och stämplar.

Hur många scraptjejer drunknar inte i alla "omoderna" papper och dekorationer, medans de varje månad handlar massor av nya.

2009-10-23 @ 11:50:05
URL: http://tigers-tigers.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0