Dagen efter valet


Så var valdagen över och nästan alla röster räknade.
Valresultatet tänker jag inte ta upp här.
Det överlämnar jag åt de mer politiska bloggarna att stöta och blöta.

Säga vad man vill, men årets val har engagerat, och jag har blivit glad av att ta del av det engageman som jag sett på nära håll!

Barn som följt med till vallokalen på valdagen och fått en snabbkurs i demokratins förfarande och värdet av demokrati.
Äkta hälfter som hotat med att slänga ut sin partner om denne inte går och röstar.
(Ska kanske tillägga att det det sista låter värre än vad det var...)

Hade först tankar på att förtidsrösta i år. Liksom för att ha det avklarat, men det pedagogiska värdet i att låta barnen se hur det faktiskt går till tog överhanden och det blev istället en familjeutflykt till vallokalen.

Vi får hoppas att vi på så sätt kanske kan ha bidragit med ett ökat valdeltagande där i riksdagsvalet om sissådär 12-16 år?

Kommentarer
Postat av: Anna, od Andulky

Jag förtidsröstade ifall ev bebis skulle vilja titta ut, men maken tog med barnen och röstade :-).

Håller med om vikten att de små liven får ta del av det hela!!!

2010-09-21 @ 10:12:22
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: TokTova

Mina föräldrar tog alltid med oss till vallokalen när vi var små. Vi tyckte det var spännande och jag har samma känsla idag när jag går och röstar. att jag gör något viktigt.

2010-09-21 @ 12:26:37
URL: http://toktova.blogspot.com
Postat av: deleine

Ja det är juh så... Det började pratas redan för två veckor om förlängning men när alla ska vara med och röra om så tar det tid innan alla är klara!!

2010-09-21 @ 17:03:22
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: Anne

Hej, hittade din blogg via Jytte och Lars som tipsade, väldigt fin och kreativ, precis som du!

Vi hade också med oss Emma till vallokalen, hon tyckte det var väldigt spännande och ville ha egna valsedlar. Vi förklarade vad det var vi gjorde så gott man nu kan för en 3,5-åring. Tycker precis som du att det är viktigt att barnen får lära sig demokratins grunder tidigt, och att föregå med gott exempel själv är ju så klart det bästa.

2010-09-25 @ 09:57:10
URL: http://annebjornstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0