Hållbart hantverk





Väska av renskinn, sydd av Lena Viltok

Jag upplever att vi lever i en tid där köpstopp, närproducerat och medveten konsumtion har blivit riktiga mode ord.

Och visst, köpstopp har sin funktion, absolut, och det är klart att det är bra att tänka på både vad man konsumerar och hur man konsumerar.
Likaså är jag helt för secondhand och återbruk, men jag vill också slå ett slag för alla duktiga hantverkare som skapar vackra och hållbara saker!

Jag är rätt säker på att man mär bättre om man tycker att de saker man har omkring sig är vackra.
Saker som man verkligen tycker om, både till utseende och funktion tror jag inte heller att man tröttnar på lika fort som de för stunden moderiktiga slit och slängsakerna.

Allra bäst tycker jag om de saker som inte bara är vackra och funktionella utan även hållbara.
Det kan gälla allt från skor till möbler - och inte minst, min fantastiska väska i kaffepåse-modell!

Den är sydd av Lena Viltok som driver företaget Lena Viltok Design och den är så där lagomt liten för att aldrig kännas skrymmande, men samtidigt lagomt stor för att rymma både ett A5 block, mobiltelefon, börs, pennor, en liten stickning och lite annat smått och gott som är bra att ha med.

...och sen är den ju otroligt vacker med alla sina pärlor och ringar och toffsar, och nästan bäst av allt, den har bara blivit vackrare ju mer den används!

Så som sagt var - satsa på hantverk som håller!

Kommentarer
Postat av: Deleine

Man ska satsa på saker man tycker om är man osäker är det garanterat en dålig investering!



Jag gillar second hand och återbruk jag med!

2010-09-10 @ 07:34:11
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: U-B

Det är vackert! Dina bilder och din text understryker verkligen budskapet...

2010-09-10 @ 08:03:53
Postat av: Victoria

Sv: Ska bli lite skoj att komma igång med företaget och ja jag ser då fram emot vintersäsongen, är mer vintermänniska än sommarmänniska så självklart ser man fram emot vintern :) men det är ju jag det...

2010-09-14 @ 14:12:06
URL: http://skotertoken.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Jag tänker på det där med återbruk nästan varje dag nu. Vi har fått eller fått låna eller köpt på loppis, nästan alla våra grejer till vår bebis. I somras fick vi en stor, i mina ögon helt ny, frys av min svägerska. De skulle slänga den. I helgen fick vi en jättefin stor grill av några kompisar, bara för att de köpt en ÄNNU större! Helt otroligt vad folk gör sig av med bra grejer! Men bra för oss som inte prioriterar att lägga pengar på just sånt!

2010-09-15 @ 08:27:56
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0