Återbruk - Tygbindor



Förra söndagens återbruksprojekt är nu knappat och klart, och detta blev verkligen återbruk i dubbel bemärkelse!
Återbrukat material (så när som på tråd och knappar) omvandlat till något som återbrukas!

Upplägget med tygbindor är detsamma som för tygblöjor - man tvättar upp dem när man har använt dem för att sedan kunna använda dem om och om igen!

...och när man inte använder dem (eller kanske snarare när de är använda) går de att vika ihop med det vattentäta skiktet utåt och knäppa igen!



Material:
PUL från pensionerade pocketblöjor i yttertyget, innertyget är trikå från en vanlig bomullströja och mitt i bindorna döljer sig en bit tjock bambutrikå från ett fd blöjinlägg för extra uppsugningsförmåga och det hela avslutas med plastknappar för att hålla dem på plats i trosan.

Knappningen fick jag hjälp med av en vän som har en speciell tång för att montera plastknappar, och jag fick verkligen blodad tand, för de blir så fint med sånna knappar på sydda saker så det lutar åt att jag måste skaffa mig en egen tång jag med!

Är dock lite orolig att det blev för tunnt och stretchigt att endast sätta knapparna i ett lager trikå + ett lager PUL, men vi får se hur de fungerar.
Visar det sig att de lossnar så får jag sätta lite extra förstärkning vid knapparna innan de i så fall knappas om.
(=ytterligare ett skäl att köpa en egen knapptång?)

Detta var mitt första försök till att sy bindor men det blir antagligen fler, om inte förr så när jag själv har behov av bindor igen.
(Du, min vän som fick just de här bindorna kanske kan komma med lite feedback om eventuella förbättringsmöjligheter?!)




Kommentarer
Postat av: Tant Kofta

Så roligt att läsa om era förberedelser.

Den tiden är över för min del, så nu terstår bara at länkta efter barnbarn. men det är nog ett tag kvar tills dess.

många hej fr. Tant Kofta

2011-01-23 @ 19:11:55
URL: http://tantkofta,.blogspot.com
Postat av: S

Använder du sådana där själv?

2011-02-02 @ 14:03:49
URL: http://sussieliv.wordpress.com
Postat av: Anne

Om nu tygbindorna inte fungerar tillfredsställande har jag ett annat tips till den som inte vill bidra till sopberget genom använda engångsbindor. En menskopp är nämligen en fantastisk uppfinning. Jag har haft min i fem år och kommer aldrig att använda något annat mensskydd igen. Det finns många olika varianter och storlekar, passar både dem som inte fött barn och dem som har gjort det. Det känns väldigt hygieniskt, den kan kokas och det är mycket mindre risk för tampongsjuka och infektioner än med tampong.

2011-02-03 @ 14:23:57
URL: http://annebjornstrom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0