Tygdockan - en följetång



Jag menade ju så väl men ack så fel det blev...

När jag var liten sydde min mamma en hel massa.
Bland annat flera fina Waldorfdockor i olika modeller.

Vi håller precis på att tömma klädkammaren här hemma för att förvandla den till ett barnrum, och i sorterandet och röjandet hittade jag den här dockan och tänkte att DEN blir ju perfekt till våran bäbis!
En egen, mjuk docka att bära och krama på, och inte vilken docka som helst utan en mormor sytt en gång i tiden.

Även om dockan var förvånadsvärt ren och välbehållen med sina sissådär 25-30 år på nacken så kändes det även rätt passande med en liten uppfräschning innan den skulle få flytta vidare till nästa generation.

(så här långt allt under kontroll)

Började med lite försiktig yttvätt för hand men upptäckte strax att den blå velouren släppte MASSOR av överskottsfärg!
Så pass mycket att den började färga av sig på hudtrikån!
Aj aj aj!

(någonstans här inser jag att detta inte går så bra längre)

Gör ett tappert försök att liksom tvätta ur färgen bara ur hudtrikån för att rädda det som räddas kan men inser snart att det nog får bli maskintvätt ändå för att lillebror inte ska få en docka som är alldeles blå i ansiktet - för maskintvätt brukar ju välsydda dockor klara, och då min mamma stoppat den andra påsdockan vi hade hemma med polyestervadd så borde hon ju stoppat även denna med polyestervadd och inte ull, eller hur?!

(här tror jag att jag är på rätt spår igen)

...fast det hade hon inte visade det sig när jag plockade upp den nytvättade dockan ur maskinen.

Huvud och kropp hade blivit oroväckande små och kompakta och den fluffiga ullen i armar och ben hade förvandlats till hårda, tovade korvar... aj aj, oj oj!

Just nu ligger dockan i delar och torkar i väntan på att bli återskapad.
Helt lik sig blir den nog aldrig, men jag ska göra mitt bästa för att rädda den och jag hoppas och tror att den kan bli rätt fin till sist.

Förlåt mamma för att jag lyckats tvätta sönder dockan du sydde.
Ibland går saker helt enkelt inte riktigt som man tänkt sig.
Även fast man tycker att man tänkte så bra...


Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Mormor

Om du frågat mormor så tror jag att hon mindes att de första dockorna stoppades, helt enligt instruktionen, med ull! Handtvätt brukar då vara det man bör använda... men jag ser fram emot att få höra och se hur det gick!

2011-06-17 @ 17:07:58
Postat av: Mormor

Förresten, dockan Stina är också stoppad med ull - så du vet.

2011-06-19 @ 21:27:26
Postat av: metamorphosis

Mormor - Jodå, Stinas stoppning har jag koll på! :)



Handtvätt var som du säkert läst också det jag testade först på overalldockan men all överskottsfärg och det faktum att hela dockan började bli smurfblå gjorde att jag kände att det där med handtvätt inte riktigt fungerade som önskat, tyvärr... :(

2011-06-20 @ 08:18:42
URL: http://metamorphosis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0