En liten sång om hen

"Hen kan vi vara allihopa, allihopa, allihopa.
Hen kan vi vara allihopa, allihopa å ja me.
Ja me, å du me.
Ja me, å du me.
Hen kan vi vara allihopa, allihopa, allihopa.
Hen kan vi vara allihopa, allihopa å ja me."

Melodi:  Morsgrisar ä vi allihopa



Jag har förstått att det lilla ordet hen av många upplevs som mycket provocerande. Själv sällar jag mig till skaran som tycker jag att ordet hen är ett mycket praktiskt litet ord. Det är lätt och smidigt att använda i dagligt tal och vardagsspråk. Dessutom är det enkelt att använda istället för han eller hon i de fall där man antingen inte vet det biologiska könet, när det biologiska könet inte är relevant i sammanhanget eller när man vill undgå de förväntningar som är socialt kopplade till biologiskt kön. Vill du läsa ett i mina öron mycket klokt resonemang kring detta tycker att du ska läsa vidare hos Anne och hennes inlägg om det lilla, lilla ordet hen!

För vi kan alla vara en hen.
Därmed dock inte sagt att vi alltid måste vara det.
Inte om vi inte vill.

Men ibland är det rätt bra att vara en hen kan jag tycka.


Kommentarer
Postat av: Eva

Du har så rätt.

Satt i går kväll och bokade båtbiljetter och hotellrum på nätet och överallt fick man lov att fylla i vilket kön man har. Varför då? Och vad spelar det för roll vilket kön vår 2-åring har!?!?!

2012-04-03 @ 21:16:11
URL: http://medmedvind.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0