Bäst begagnat

Lillskrotets nygamla kängor - ett loppisfynd

 

Att jag gillar att handla begagnat är ingen nyhet för de som känner mig, men när jag och storasyster satt i bilen på väg till helgens klädbytardag och pratade om detta att handla begagnat fick jag ett tillfälle att precisera mer exakt VAD som jag tycker är så bra med det - och jag kom fram till att kärnan i det hela är hållbarhet.

 

Ärva, ge bort, loppis, secondhand, byten, låna av varandra - vilket som.

 

Alla står de för hållbarhet för mig.

 

Det gör att vi bättre tar vara på de resurser vi har och det gör även vår privatekonomi mer hållbar i längden. Att handla vissa saker begagnat, att ärva och ärva vidare istället för att promt köpa allt sprillans nytt ger helt klart pengar över till att lägga på det vi faktiskt VILL lägga pengar på. Samtidigt så får saker och ting komma till användning och glädje inte bara en gång utan upprepade gånger. Mer nytta och glädje per pryl helt enkelt!

 

...sen har ju storasyster vid det här laget insett att det även finns andra fördelar med att vi handlar en del begagnat. Så som att man då kan man få saker man inte annars skulle få. Saker som ankelboots i fejkskinn, som visserligen klickar och klackar härligt när man går med dem och som gör sig utmärkt som discoskor men som bara skulle klara en kvart ute i skogen och som i alla fall den här mamman aldrig skulle betala flera hundra för. De där hundralapparna lägger jag mycket hellre på bra och hållbara skor. Men för en tjuga, då är det ok med lite klickande klackar och fejkskinn.


Kommentarer
Postat av: Deleine

Sabrina är juh helt galen i skor och har därför för vana att önska sig skor i födelsedagspresent, speciellt av de vänner vi har som ÄLSKAR skor för då kan man FÅ massor med nya fina skor :P sådana som inte ens håller 5 minuter i skogen :D

2012-09-26 @ 08:23:50
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: Deleine

Men annars är mamman i denna familj också mycket mer för second hand än nytt.... De får mer saker/kläder som inte ALLA andra har och det tycker jag om, man ska inte se ut precis som alla andra. Tänk om alla ungar skulle se likadana ut, då skulle jag ta med mig fel barn hem från skolan.

2012-09-26 @ 08:25:50
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: Anna, od Andulky

:-)
Här har vi också mycket beg!

2012-09-26 @ 09:40:11
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: Sara

Jag handlade mycket nytt förut, men har tänkt om. Dels är vår ekonomi mycket skral dels försöker jag ju vara miljömedveten i allt annat jag gör. När jag istället köper kläder kan ju de få vara lite dyrare vilket förhoppningsvis gör att de kläderna håller längre och inte tillverkas av barn eller under slavliknande förhållanden.

2012-09-26 @ 09:42:43
URL: http://opellae.blogspot.com
Postat av: Evasleva

Speciellt för barnkläder, skor och grejer är ju second hand helt otroligt bra! Vi har nu inhandlat nästa alla vintergrejer till lilla L på loppisar- overaller, skor etc för inte så många hundralappar. Sen kostade vi på oss rejält ullunderställ och ullstrumpor (som inte gick att hitta second hand) till henne vilket gick på lika mycket men då har vi ju också råd med det utan att det kändes helt otroligt galet.

2012-10-01 @ 20:57:28
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0