Restgarnssjal utan restgarner?

 

Jag lovade storasyster att hon också ska få en mamma-stickad sjal i stil med den som lillebror fick. Min tanke var att mixa det garn hon valt med garner som redan fanns här hemma... men tji fick visst jag!

 

När vi var i garnbutiken för att köpa "basgarnet" så fastnade hon för Drops Fabel i en rosa/lila variant. Jättefint verkligen MEN det enda garn i gömmorna som faktiskt passade bra ihop med det var en liten snutt merino/silke så det fick visst bli ytterligare nyköp som komplement...

 

Så vad säger ni? Hur mycket restgarn måste det vara med i en sjal för att få kalla den en restgarnssjal?


Kommentarer
Postat av: med nål och tråd

Bra fråga! Det är väl så restgarnsförrådet hålls ständigt påfyllt? :-)

Svar: Ah! Kanske läge för en ny definition? Ett restgarnsprojekt = ett som fyller på restgarnslagret!
Metamorphosis

2013-04-19 @ 07:39:08
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Birgitta

Jaa... funderar. Men det är väl tanken som räknas? :-)

Svar: Ja, och TANKEN var ju faktiskt en restgarnssjal... även om det inte riktigt blev så full ut... ;)
Metamorphosis

2013-04-19 @ 07:40:11
URL: http://birgittas-sida.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Ett restgarn måste väl räcka, en halvmeter eller så...
För ett sånt viktigt projekt är det ju väldigt viktigt att ha rätt material. Om man hittar en halv meter restgarn som passar och sedan utgår från den när man investerar i bra och passande "råvara". Kram på dig!

Svar: Sant, och det ljulila är verkligen ett restgarn som jag inte alls skulle veta vad det skulle bli! :)
Metamorphosis

2013-04-19 @ 08:38:15
Postat av: FaleArtut

......och jag är inte anonym, det är ju Fale Artut som har skrivit ovanstående

2013-04-19 @ 08:39:10
URL: http://faleartut.blogspot.com
Postat av: TheKnittingSeaman

Haha, ja, det är frågan. Mitt svar skulle inte tillfresställa dig och ditt pågående sjalstickande :) Men, om du blir av med allt restgarn och inte lämnar för mycket kvar av det andra är det väl ändå helt "godkänt"? (Säger hon som haft köpstopp under 18 månader de senaste två åren.) Tittade förresten på Lillebrors sjal. Jättesnygg! Har funderat på att göra något liknanade själv för att göra mig av med hanspunna snuttnystan.

Svar: Tja, egentligen är det inte riktigt en restgarn enligt mina ordinarie principer, men tja ibland får man lov att rucka lite på dem ;)
Metamorphosis

2013-04-20 @ 09:37:06
URL: http://theknittingseaman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0