En egen kokosdeo till sist

 

Efter flera år med bara ren bikarbonat som deo har jag så till sist fått tummen ur och rört ihop min egen deokräm, och med tanke på hur fort och enkelt det var att göra kan jag ju verkligen undra varför jag inte gjort det tidigare!

 

Receptet hittade jag här, hos Sagogrynet, även om jag tog potatismjöl istället för majsstärkelse, helt enkelt för att det var potatismjöl som fanns här hemma i skafferiet just nu.

 

Och receptet är ju så enkelt!

 

Bara att röra ihop lika delar kokosolja, bikarbonat och potatis- eller majsmjöl + några droppar eterisk olja om man vill ha det i.

 

Själv valde jag att blanda ihop bikarbonaten och potatismjölet för sig först, för att sen röra i det i kokosoljan som jag värmt i vattenbad för att få den helt flytande, men det går nog egentligen lika bra att bara röra ihop alltsammans på en gång, utan att värma/smälta och blanda i förväg. Några droppar lavendelolja på det sen och deosmeten var klar att hällas upp i en liten glasburk för att svalna och stelna!

 

Häpp!

 

 En burk deo utan mysko tillsatser och konstigheter!

Väldoftande och prisvärd!

 

 


Kommentarer
Postat av: Sonja i Norr

Va´spännande! Har aldrig hört talats om egengjord deo. Men hur ser blusar och t-shirts ut efter en dag? Fetfläckar?

Svar: Nope, kan inte se några spår på kläderna, och inga andra tycks ha det problemet heller. Den är väldigt dryg så det blir inte mycket kokosolja per armhåla per gång så att säga, och oljan tycks tas upp av huden rätt snabbt, men det är klart, men ska kanske inte dra på den tightaste tröjan direkt efter att man smörjt! :)
Metamorphosis

2013-05-01 @ 10:25:25
Postat av: med nål och tråd

Nu blir jag nyfiken. Min syster förser mig med hemtillverkad bivaxkräm och tvål, så deo låter kul att testa, särskilt eftersom receptet är så enkelt.

Svar: Åh! Lyxigt med egen leverantör så där! Tycker absolut att du ska testa röra ihop deon!
Metamorphosis

2013-05-01 @ 10:44:36
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Eva

Jag kör sån här kristall-deo. Funkar finfint tycker jag. Jag har läst om det här men tyckte att det verkade kladdigt, men det är det alltså inte?

2013-05-02 @ 13:21:10
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: Blenda

Tack för tipset! Måste jag prova! Den senaste tiden har jag funderat mycket över detta att jag inte vet vad produkterna jag använder egentligen innehåller, och även att jag måste lukta som en doftbomb, eftersom ALLT är parfymerat, och med olika dofter.

Ha det gott! /Blenda

2013-05-02 @ 21:37:16
URL: http://www.blendasbetraktelser.blogspot.se
Postat av: med nål och tråd

Om du inte stickat halvcirkelsjal förut kan jag säga att det var bara att öka 2 i varje sida på rätsidan och 1 i varje sida på avigsidan. Fast det kan väl du redan som är restgarnssjalproffs! :)

Svar: Faktiskt så kunde jag det inte - så toppentack för instruktionen! Nu blir det halvcirkelsjal till nästa gång! :)
Metamorphosis

2013-05-03 @ 19:21:01
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Tyg och otyg

Precis sådan har jag också tänkt att göra ungefär hur länge som helst. Alltså exakt, med lavendelolja och allt. Hur kommer det sig att det är så svårt att få det gjort? :)

2013-05-03 @ 22:45:47
URL: http://tygochotyg.blogspot.se
Postat av: Maria - JAG BLOMMAR

Låter som om det ska kännas fett, men bra att det inte blir så!

2013-05-04 @ 22:40:12
URL: http://www.jagblommar.se/
Postat av: e

Gjorde deo dagen efter ditt tips. Funkar utmärkt! Vad gäller kokosolja så är ju det en sådan olja som extremt snabbt smälter in i huden. Det gör också att den passar bra för denna typ av uppgifter.

Om du är torr i huden rekommenderar jag dock att man väljer en annan olja, eller börjar med kokos för att sedan ta ett lager med fetare olja (tex oliv) över. Kokosoljan smälter in och försvinner så snabbt att den inte funkar så bra som återfettning.

Vad kokosolja kan användas till mer är solskydd! Att oljan dessutom upplevs avkylande är en perfekt sommarkombination :)

Allt gott!

2013-05-05 @ 08:52:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0