Några tankar kring att rensa och röja

Jag har funderat en del kring hur jag ska förhålla mig till detta med att röja och rensa och jag känner att jag gärna både luftar och bollar tankarna lite...
 
Jag gillar ju tanken på återbruk, att det jag inte behöver kan komma till användning hos någon annan, och omvänt.  Jag tror också att det ligger mycket saning i detta att ju fler prylar man har, dessto mer har man att ta ansvar för och ju mer energi tar grejerna och detta med värdet av att se till att de saker man har kring sig är sånna som man mår bra av.
 
Samtidigt så säger mitt sociala arv "behåll ALLT du bara kan behålla".
Och mellan dessa utgångspunkter blir det en viss diskrepans...
 
Jag tror inte heller att ett spartanskt liv med minimalt med ägodelar är lösningen för alla, och inte heller de piffigt matchande hem som presenteras i inredningstidgningar, för vi är alla olika.
 
Det jag tillsist landat i att ha som utgångspunkt är;
 
Ditt hem är till för DIG.
 
Det är inte du som finns där för ditt hem och dina prylar. Ditt hem är där för att för dig för att du ska kunna leva det liv du vill leva.
Vad detta sen innebär skiljer från person till person.
 
Vill du bo i ett rent och avskalat hem med öppna ytor?
Vill du bo litet på få kvadratmeter med massor av prylar?
Låta dina samlingar av porslinstomtar dominera hemmet?
Ha en hyvelbänk i vardagsrummet istället för en soffa?
 
Det finns liksom mer än ett sätt att göra rätt!
 
Det jag känner är viktigt är att reflektera kring vad man vill att ens hem ska göra för en och utgå från det i utformningen av sitt hem.
För samtidigt som man väljer något så väljer man samtidigt bort något annat.
 
Om du lever i ett minimalistiskt hem med bara de prylar du verkligen behöver så kan du kanske inte samtidigt kan ha en samling "bra att ha grejer" och extrakläder i varierande storlekar att kunna låna ut till gäster som behöver. Bor du i en gammal dragig, vedelad kåk så kan du kankse inte åka bort mer än över dagen vintertid och har du valt att låta ditt hem fungera som ett förråd och bli ett upplag för saker så blir kanske konsekvensen i slutändan att varken vänner eller familj kan komma och hälsa på, helt enkelt för att de inte längre ryms i ditt hem.
 
 
Så, hur är då läget i det Metamorphosiska hemmet?
 
Ja, lite mitt emellan skulle jag säga.
 
Även om det bitivis känns som om delar av vårt hem agerar mer förråd av urvuxna kläder, skor som inte passar och diverse annan bråte än ett HEM så känns det ändå som om vi har plats att leva. Det finns plats för barnen att leka och för pappan att meka. Det finns plats för ett litet förråd av skapande-material av olika form, kurslitteratur och annat som jag finner värdefullt att ha tillgång till.
 
Och däremellan finns det faktiskt både lite YTA och RYMD.
 
Och vi kan, precis som vi gärna vill, ha vänner och familj på besök utan problem. Här finns extra sängplatser vid behov, vi kan utan problem rymma tio personer runt köksbordet om vi vill och teservisen som aldrig användes fick ge plats för en rejäl uppsättning assietter istället så nu kan alla få äta sin tårta på en riktig tallrik dessutom!
 
Men som sagt, det är en ständig process och vi har en bit kvar tills vi helt är där vi vill vara!

Kommentarer
Postat av: Iréne JB

Känner igen mycket! Jag är väldigt glad att vi har en källare som kan agera avstjälpning så att boplanet håller sej någorlunda okej. Men som en vän sa, man känner sej alltid välkommen hos oss :)

Svar: Förrådsutrymmen är bra att ha... ffa om man är en barnfamilj! Bara en sån sak som skor i hallen. Även om man bara har några olika skor var framme är hela hallen full... ;)
Metamorphosis

2013-01-04 @ 12:11:26
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: med nål och tråd

Jag håller helt med huvudsaken är att man själv trivs och har plats i sitt hem att göra sånt man gillar. För några år sen ärvde jag en teservis av min morfar, den ligger fortfarande nerpackad, och nu i höst ärvdejag efter farmor och jag hadegärna tagit över mer av hennes textilier men har inte plats i min lilla lägenhet. Då hade det varit bra med den där stora gården :-)

Svar: Ja, det är kanske på gott och ont både att bo litet och tvingas begränsa sina tillhörigheter och att bo stort med oändliga förvaringsmöjligheter? :)
Metamorphosis

2013-01-04 @ 13:14:46
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Blenda

Väldigt kloka tankar! Och jag känner igen mig i den där kluvenheten, att dels vilja spara (pga bra att ha, någon annan i familjen eller ungängeskretsen kanske behöver eller uppskattar det, eller det är något som jag kanske inte eg gillar, men som har ett affektionsvärde för mig), och dels behovet av rymd/yta/lugn utan för mycket detaljer för att inte tala om mitt eget estetiska sinne.

Jag tycker nog att jag landat i något mittemellan också, jag är numera mycket brutalare när jag rensar än jag klarade av förr. (När jag var liten och vi skulle städa och rensa på våra rum, var jag så klurig att istället för att slänga sånt där som jag eg vuxit ifrån men inte riktigt kunde skiljas ifrån, så frågade jag alltid min tre år yngre lillebror om han ville ha grejen. Vilket han i 99 % av fallen ville... ;-D).

Ha en god fortsättning på det nya året!/Blenda

Svar: Ja, där är ju den eviga balansen mellan att spara och inte spara... kan också känna igen mig i att det går allt lättare i valen. Övning ger färdighet liksom. ;)
Metamorphosis

2013-01-04 @ 13:28:55
URL: http://www.blendasbetraktelser.blogspot.se
Postat av: Ulrika

Intressant! Jag är en samlare, som aldrig heller tackar nej till gåvor. Nu under jullovet har jag märkt att vi fått en massa grejer, i största välmening, för att givarna liksom vet att vi alltid tar emot grejer... Praktiskt för dem när se flyttstädade... Ett överkast från mitten av 1990-talet. "Knappt använt", som de sa. Sambon tänkte att det var en perfekt strandfilt. Jag kände att vi har nog av gamla täcken, filtar och lakan för det ändamålet... Nu ska jag bli tydligare, inga fler gåvor hit, jag väljer själv!

Svar: Låter klokt Ulrika, att återta kontrollen så där! :)
Metamorphosis

Postat av: HomeRiver

Ni har jättemysigt och "lagom" vad jag kan se. Och jag uppskattar att det finns plats för gäster och kläder att låna ut :) Så länge inte sakerna tar oönskad energi är det inget problem! Men när man börjar störa sig och ha jobbigt med sakerna, då är det dags att ta sig en funderare tycker jag. Bor man stort är det så klart längre till man når den gränsen. Det gäller att helt enkelt känna, precis som du skriver - vad vill just vi!?

2013-01-06 @ 20:26:24
URL: http://www.homeriver.se
Postat av: e

Jag tänker att om man tar för vana att ge bort/sälja/låna ut det man själv är klar med för stunden - då får man också tillbaka på samma sätt den dag man själv behöver det. Tänker tex på att jag inte sparat något alls mellan barn 1 och 2, trots det har vi nu fler uppsättningar vinterkläder i rätt storlek. Vi har i princip inte köpt någonting alls till honom, men fått från många olika håll. Och det han växer ur - ja, det går genast vidare till andra ungar. Tänker lika om mina egna kläder, kökssaker, filtar, väskor etc. Det enda som jag är riktigt tjurig på är verktyg ;)

Svar: Gillar den där tanken, att där får vara som ett kretslopp även för prylar/kläder!
Metamorphosis

2013-01-07 @ 20:46:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0