Jag har lagt vantarna på...

 
...en VANTBOK!
 
Och inte vilken vantbok som helst, utan Clara och Kamillas bok med vantar för alla årstider!
 
Spontanreaktionen, både när jag tjuvkikade på mönstren på Ravelry och när jag sen fick boken i min hand var "Oj, SÅ många olika roliga vantar att sticka!"
 
För det jag fallit för, förrutom då att allt är väldigt snyggt, med fina vantar, vackra bilder och färggranna diagram är just variationen bland modellerna! Det finns tunna vantar, det finns tjocka vantar. Där finns flätstickade vantar, slätstickade vantar, mönsterstickade vantar och spetsstickade vantar. Där finns hel- och halvvantar. Korta och långa. Där finns vantar med mudd och de som avslutas med en elegant fläta och det finns modeller att sticka oavsett om du föredrar att sticka med lite tunnare garn och lite tjockare garn.
 
Frågan är bara vilken vante jag ska börja med... någon mönsterstickad, gärna med lettisk fläta runt handleden lutar det åt. Kanske Märta, Astrid, Gunnel, Esther eller Otto?
 
Och jo, en till sak som jag uppskattar med boken är att Clara och Kamilla låtit bröllopsvantar ta ett lite kliv utanför det heteronormativa! 
 
Tack för det!
 
 

Kommentarer
Postat av: Iréne JB

En bok till önskelistan alltså. Tur att jag alldeles snart fyller år. Får jag den inte av någon så kan jag ju alltid ge den till mej själv.

2013-09-21 @ 20:52:40
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: sara

Har också köpt boken och gillar den massor (det absolut enda som jag tyckte var lite synd är att alla modellerna bara finns i en storlek). Reagerade också på bröllopsvantarna - en så otroligt liten sak och ändå så betydelsefull.

2013-09-22 @ 08:14:27
Postat av: solängel

Fin bok!

2013-09-22 @ 14:46:23
URL: http://frihandat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0