Stickat:Searching for the perfect sock #2

 
Ett ständigt pågående projekt som jag har är att hitta den optimala stickade sockan. Med optimal menar jag i det här fallet varken att det är sockan med den ultimata passformen, vackraste mönstret eller så.
 
Det jag söker efter är saker som hur  många maskor som är lagom för mina fötter utifrån just min stickfasthet på de stickor jag stickar med. Hur långt jag ska sticka mellan hältråd och tå på sockor med istickade hälar. Och ja, så klart vilken modell och metod som innebär en lagom balans mellan god passform och enkelhet i stickningen då jag ofta har sockor som "stickavaränjagär"-projekt när jag inte är intresserad av att följa några mönster. Och tja, det börjar ta sig så sakteliga!
 
Några slutsatser efter de här sockorna:
 
- Rundstickorna har tagit över även inom strumpstickningen.
- 60 maskor runt foten känns rätt bra.
- Om jag lägger till fyra maskor på varje sida när jag ska sticka hälen (så att den stickas på 68 maskor) blir passformen mycket bättre.
- Det där med olikfärgade tår och hälar blir ju himla snyggt tycker jag!
 
Det jag är mindre nöjd med är att skaften kasar ned...
 
Nästa par till mig själv tänker jag ska bli ett par från tån och upp.
Måste ju prova mig vidare bland metoderna att sticka strumpor!
 

 
(Garnet är Drops Fabel och jag har stickat på 2,5mm stickor)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: med nål och tråd

Tjusiga! Jag gillar också olikfärgade tår + hälar, det piffar till det hela

2014-04-03 @ 09:23:53
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Tyg och otyg

Ser fina ut, men jag håller med om att det är irriterande med skaft som hasar ner. Har sett att många stickar resår på mindre stickor än slätstickning, det kanske vore värt att testa vid nästa par, så att resåren blir aningen tajtare?

Svar: Ja, antingen det eller vridna maskor i resåren kanske? Eller så går jag tillbaka till 90-tals modets "USA-sockar" eller vad de nu kallades? ;)
Metamorphosis

2014-04-03 @ 16:19:35
URL: http://tygochotyg.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0