Stickat: En sjal till mor

 
"Mormor hon gillar grönt hon"
"Ja, hon har till och med gröna skor!"
 
Så gick barnens samtal när vi var iväg för att köpa pärlor till min mammas födelsedagssjal. Och jo, nog har de rätt. Just de där ljusa, lite limegröna nyanserna återkommer ständigt i min mammans klädsel, så jag hoppas att den här sjalen både kan komma att matcha och komplettera min mammas kläder under hösten och vinter - och så klart hålla henne varm när höstvindarna viner! (Bilderna blev lite bleka tycker jag. I verkligenheten är den lite grönare)
 
Modellen är en sån där som ser mer avancerad ut än vad den kanske egentligen är.
Jag har helt enkelt börjat med ca 30maskor och efter ett par varv börjat öka en maska i början och i slutet av varje varv (ja, varje varv, inte bara på rätsidan) vilket ger sjalen sin halvcirkelform. Jag har varvat två varv med den enfärgade garnet och två varv med det färgskiftande garnet, och sen avslutat det hela med en inporviserad och pärlpyntad liten spets-udd-kant!
 
Garn: Drops Alpaca och Drops Delight
Stickor: 5,5mm
Övrigt: ett gäng glaspärlor till kanten
 
Detta har varit min resestickning i sommar på flyg, i bil, buss och på tåg, och den har fungerat utmärkt som sådan. Inte så många nystan att hålla reda på, bara en runsticka, inget mönster att tappa bort...  bara sticka, sticka, sticka!
 
Grattis på födelsedagen mamma - hoppas sjalen passar!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Tackar, tackar! Den var väldigt fin och även varm. Färgerna var perfekta.

Svar: Varsågod! <3 ...och nu när jag fått se den på dig live kan jag också intyga om att den passar dig väldigt fint!
Metamorphosis

2014-08-21 @ 19:47:09
Postat av: Blenda

Superfin, härliga färger!!! Och jag är så barnsligt förtjust i saker/mönster som är enkla men ger stor effekt! Det här måste jag testa vid tillfälle!

Svar: Tack! Och ja, tycker absolut att du ska testa! Ett perfekt projekt när man bara vill låta stickorna löpa och vill ha ett vackert resultat utan allt för mycket koncentration! :)
Metamorphosis

2014-08-22 @ 19:29:57
URL: http://www.blendasbetraktelser.blogspot.se
Postat av: lotta

Tjusig sjal! Skulle platsa på utställning!

Svar: Vilken fin komplimang - tack! <3
Metamorphosis

2014-08-24 @ 12:31:14
Postat av: Ulrika

Lyllo din mamma! Sjalen ser både fin och skön ut!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0