Det är detaljerna som gör´t

 
En sak jag investerat i till mig själv denna vinter är ett par täckbyxor. Ett par bra täckbyxor. Och i mitt sökande efter detta paret bra täckbyxor, som innebar provande av X-antal olika par skid- och täckbyxor i stadens olika sport- och friluftsbutiker blev det väldigt tydligt att det är detaljerna som gör´t!
 
Jag insåg nämligen att det inte var så "bara" att hitta ett par passande täckbyxor som jag hade trott. Framför allt inte när skidmodet just nu tydligen innebär tighta och lågt skurna byxor (kom igen, det är ju som att BE om att få in snö innanför kläderna vid första bästa vurpa!) och gärna med rätt trånga snölås också, om där ens fanns några...
 
Nåja, efter idogt provande återkom jag till det par jag provade först av alla, ett par från Bergans, som visserligen kostade sina saftiga kronor, men med tanke på att jag köper täckbyxor ungefär vart 15:e år känns helt överkomligt när jag slår ut det per år!
 
Vi pratar smidigt tyg som ändå ska vara vattentätt.
De är rymliga utan att för den skull bli bylsiga och trilla av.
De är lite högre skurna bak för att minimera kyliga missöden med snö innanför kläderna (och vill du vara riktigt säker på att vara skyddad så följer det med hängslen att knäppa på om du vill)
De går både att öppna upp och att spänna åt runt fotlederna.
De har snölås - som är öppningsbara även de.
 
...och det bästa av allt nästan! Ser ni den lilla haken längst ned på snölåset? Det är en sån där hake som en hakar fast i kängorna för att hålla byxbenen på plats! SÅ smart! Det är detaljer som dessa som liksom lyfter hela plagget, och jag njuter av att kunna hålla mig varm och torr i vinter!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: irenejb

En detalj som jag trodde fanns på alla skidbyxor. Har provat några nya i år, men än så länge håller mina 11 år gamla från stadium. Och de jag provade var inte bättre, så då fick det vara. Håller med om att de ska gå upp lite i ryggen, ett måste då jag avskyr glipor. Älskar även mina yllekalsonger från Ullfrotte just för att de går ända upp till armhålan (nästan) så att det blir tätt :)

2014-01-29 @ 06:48:22
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: med nål och tråd

Bergans har bra kvalitet på sina grejer är min erfarenhet. Dyrt, jovisst men det finnd många dyrare märken. Hoppas du är varm i framtiden :-)

2014-01-29 @ 08:05:56
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0