Stickat: Julklappsvantar 2013 #1

 
Det första paret ut bland julklappsvantarna var ett par till min syster! Garnet är ett jag (om jag minns rätt) köpt från MLY syr och stickar när hon gallrade i sitt garnlager och känns som ett tunnare Lovikka-garn, ungefär.
 
För många år sedan stickade jag Lovikkavantar efter Järbogarns gratismönster, så det är väl detta jag utgått ifrån, fast då längre i en längre modell med förlängt skaft, ett annat garn, andra stickor, utan uppvik runt handleden och utan de klassiska broderierna, startade med en Lettisk fläta och med fler upplockade maskor när tummarna ska stickas än vad mönstret anger.... ok, jag har kke inte kvar så jättemycket kvar av det där mönstret, så vi får väl säga att jag stickat ett par basic vantar helt enkelt, inspirerat av klassiska Lovikkavantar! En sak är i alla fall säkert, och det är att jag startade med 36 maskor!
 
Lite lätt tovade och uppborstade på insidan (inte på utsidan för att sabba ränderna...) för att göra dem varma och gosiga!
 
Garn: Iglo från Trysil Garn
Stickor: 4mm
Mönster: basic vantmönster, inspirerat av klassiska Lovikkavantar
 
Nåväl, jag är nöjd med resultatet och jag hoppas att min får hålla händerna varma i vinter!
(och själv hoppas på att hitta tid att sticka ett eget par också, skulle behöva ett par nya vantar för egen del också)
 
Förresten, mitt bästa tips för att hålla händerna varma är att köra med dubbla vantar! Först ett par tunnare/tightare vantar, gärna i ull så klart, och sen ett par sånna här, lite tjockare och lätt tovade utanpå! Värdelöst att ha när det är snöbollskrig, men jätteskönt när det är riktigt kallt!
 
 

Kommentarer
Postat av: med nål och tråd

Jättefina! Härligt knalliga färger

2014-01-03 @ 09:51:31
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0