KonsuMERA, konsuMINDRE



I går var det "black friday", en dag där fokus  ligger på ökad shopping och i dag var det "en köpfri dag". Inte helt osökt att börja tänka på konsumtion under dagar som dessa...

Frågan är då hur en bäst ska konsumera, eller ja, inte inte konsumera? Ska vi mäta konsumtionen i pengar, prylar eller resurser? Ska fokus ligga på att få ut mesta möjliga av de kronor vi spenderar, eller spendera så lite som möjligt? Minimalism med så få prylar som möjligt? Helt släppa fokus på tillverkare och varumärken,  eller kanske fokusera mer på det? Ekologiskt hållbart? Socialt hållbart? Ekonomiskt hållbart? 

Bilden ovan är från i höstas, och sammanfattar min klädkonsumtion de senaste åren rätt bra. Ärvd kofta, tröja från secondhand och ett par omsydda secondhand-jeans och till det ett par nytillverkade och förhållandevis svindyra kängor, men som å andra sidan är tillverkade i Sverige, är av god kvalitet och beräknas hålla i många år. En mix helt enkelt, som jag hoppas kan vara hållbar både för ekonomi, miljö och samhälle. 

Kommentarer
Postat av: Slow-Eva

Jag tror att vi över lag behöver konsumera mindre. Och när vi konsumera göra det genomtänkt. Jag försöker också hålla mig till ungefär samma mig som du :)

2014-12-08 @ 12:59:38
URL: http://slowfamiljen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0