Lite inspirerande lästips om ett mer slimmat och avskalat leverne...

Lovade ju lite, förhoppningsvis inspirerande, lästips kring detta med minimalism och ett enklare leverne!
 
Tiny House Swoon - Ta del av helt fantastiska byggen där ägarna/skaparna tar detta med compact living till helt nya nivåer! Nästan så att jag blir sugen att flytta in i den lilla rastkoja min morfar hade med sig när han jobbade i skogen! Några få kvadratmeter, ett bord, en brits och en liten kamin... och bara att koppla på bilen och dra iväg när en önskar sig en annan utsikt!
 
Project 333 - Dress with less! Många texter kring detta med "capsule wardrobe" och hur en mindre, men väl utvald garderob gör det det både enkelt och roligt att klä sig!
 
Minimalisterna - Ja, titeln på bloggen presenterar innehållet väldigt väl skulle jag säga...Sriven på svenska dessutom!
 
Wangborgs hem - Tankar kring hem, prylar och att leva mindre där feng shui löper som en röd tråd genom allt. Även den skriven på svenska.
 
Karen Kingston´s blog - Karen Kingston är av många känd som författaren till boken "Rensa i röran med feng shui" och skriver både kring det rent faktiska, fysiska rensandet av materiella ting men även om "space clearing" och renande av energier och det icke-materiella.
 
 
Som alltid så håller kanske varken du eller jag med om allt som skrivs i dessa bloggar och på dessa hemsidor, men förhoppningsvis kan du liksom jag finna inspiration i dem! För som sagt, oavsett om vi väljer att förklara det i miljöpsykologiska termer, magnetfält eller i termer av feng shui och energier så kvarstår ändå faktumet att vi påverkas av det vi har kring oss. Vi har därmed, genom att påverka vår omgivning,  också möjligheten att påverka hur vi vill bli påverkade.
 
Det finns vissa saker från de artiklar och texter jag har läst som jag tycker har varit lite extra tankvärda och gjort det lättare för mig som sentimental materialist att gallra och rensa ut.
 
...att förvaring kostar, även om vi gärna vill inbilla oss motsatsen. Om vi hyr ett förråd blir det väldigt tydligt att förvaring kostar, men även när vi förvarar saker i våra egna (eller andras...) hem kostar det. Förrutom kostnaderna för förvaringsmöbler, garderober, lådor och annat i behöver för att stuva undan våra saker så tar de upp plats i vårt hem. Plats som vi hade kunnat utnyttja till annat än förvaring. När en tänker i termer av att betala underhåll, uppvärmning, hyra/lån för X antal kvadratmeter, men bara kunna utnytta en del av dem känns det inte lika skoj med all "gratis"- förvaring hemma längre... Till de rent ekonomiska kostnaderna av förvaring tillkommer sedan även den mentala kostnaden av att behöva hålla rätt på var saker och ting är.
 
...att du, när du går igenom din garderob, gärna kan ställa dig frågan "om det här plagget inte redan fanns i min garderob - skulle jag köpa det idag?". Svaret på den frågan tycker jag kan ge en mycket god ledtråd om det är ett plagg som ska stanna kvar i garderoben eller ej!
 
...finns prylarna där för dig eller finns du där för prylarna? Detta känns ju som den viktigaste frågan av dem alla egentligen -  vad gör våra prylar för oss? Hjälper de oss eller begränsar de oss? Åter igen en fråga som är bra att ställa sig när en står i valet och kvalet om en sak ska vara kvar eller ej!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0