Lyckad färgning! (mer gult...)

 
Ledighet skall innefatta både nöje och återhämtning. Utifrån detta, samt det faktum att det är just rätt tid, passade jag på att lägga en del av midsommarhelgen till att färga garn! Superskoj! Och jag har nog aldrig varit så nöjd med en växtfärgning tidigare! Fick till en riktigt härligt, mustig gul färg som jag verkligen ser fram emot att sticka av!
 
Garnet är ett sockgarn från Schoppel Wolle av 75% ull och 25% bambu för slitstyrkans skull. Första gången jag testar detta garn, men enligt vad jag hört skall hållfastheten vara densamm som för nylonförstärkt garn. Kan dock tycka att själva garnet känns lite strävare och stummare än de nylonförstärkta sockgarner jag känt på tidigare. Återstår att se sedan hur det är att sticka med och hur det beter sig som färdigt plagg!
 
Färgningen då?
 
Jo, jag färgade med något så basalt som björklöv.
Avkok av björklöv.
Vanliga löv från en alldeles vanlig björk.
Om än en ganska ansenlig mängd då.
(Se till att du har markägarens tillstånd innan du tar löv!)
 
Recept hittade jag några olika när jag sökte på nätet, och det jag till sist gjorde var väl någon slags blandning av dem alla. Principen är ju liksom den samma. Beta garnet. Gör avkok på björklöv. Låt garnet färgas in av avkoket. Sen varierar tider, mängder och temperaturer något mellan de olika recepten.
 
Betade garnet gjorde jag med Alun (köpt på mataffären... varför komplicera saker i onödan?) och jag gissar att det är betningen jag har att tacka för mycket av styrkan i färgen, för de vantar och den basker som också fick ta en tur i en del av björkavkoket fick inte alls samma starka färg. Och kanske att vårt kalkrika vatten påverkade också?
 
Att färga är skoj, och mer färgat kommer det definitivt att bli i sommar på ett eller annat sätt, för jag har visst 3 härvor till av ofärgat garn...
 

Kommentarer
Postat av: e

Å, kan du inte berätta liksom lite mer precis hur du gjorde? Har en tråkgrå ulltröja som legat i väntan på att bli färgad i flera år. Tror du jag kan alun-beta den och sedan gosa den i samma typ av avkok? Så, tell me more, tell me more!


Svar: Att färga färdiga plagg är väl alltid lite klurigare än att färga garn, men det borde ju gå, särskilt om du är ok med att resultatet kanske inte blir helt jämt? Hittade tillbaka till den beskrivning jag följt mest; http://www.scouterna.se/aktiviteter-och-lager/aktivitetsbanken/aktivitet/vaxtfargning/
Metamorphosis

2015-06-23 @ 17:28:13
Postat av: Ewa Svensson

Jättehärlig solgul färg! Precis vad som behövs denna hitintills regniga sommar, i alla fall här på västkusten.

2015-06-23 @ 19:17:12
Postat av: e

Tack för mer tips!

2015-06-24 @ 21:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0