Stickat: Sockar med vågade tår



Lagom till våren blev mina buss- och bilstickningssockor färdiga! Enkla, slätstickade med vriden resår längst upp och istickad häl. Stickat på rundsticka har detta varit ett utmärkt "ta med-projekt" att ha med i väskan och sticka ett varv eller två på lite nu och då. 

För att göra dem liiiiite roligare stickade jag häl och tå i ett avvikande garn, och stickade även en liten vågad (scalloped) kant vid tån. Enkelt och dekorativt!

Detta med vågade kanten vid tån är inget jag kommit på själv. Kan dock inte komma ihåg riktigt var jag såg det först och var jag fick idén ifrån...  Någon som känner igen det från något annat mönster?

Garnet är genomgående Drops Fabel och för att få lagom stickfasthet har jag stickat på 2,5mm stickor.

Har börjat hitta knepen för att sticka dessa istickade hälar så att de passar just mina fötter så bra som möjligt. Mitt knep är att lägga upp många extra maskor i sidorna när jag plockar upp för hälen. På dessa blev det sex maskor på varje sida (hade kanske räckt med fem?) så från de 60 maskorna där var från början hade jag 72(!) maskor när jag började på hälen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0