Veckans tips: testa ditt ullprogram!

 
Jag vill passa på att slå ett slag för att, när det är möjligt, tvätta även obehandlad ull i maskin! Snabbt, smidigt, och min erfarenhet är att plaggen för det mesta är finare efter maskintvätt och rejäl centrifugering än efter handtvätt. Men ja, det förutsätter ju att ullprogrammet faktiskt klarar av att tvätta ull, vilket jag förstått inte är givet...
 
Mitt tips är att slå två flugor i en smäll! Sticka något som ska valkas, gärna något snabbt och enkelt som ett par vantar, i maskin och låt dem gå en vända i maskinens ullprogram.
 
Hände det inget med dem? Grattis! Fritt fram för maskintvätt av ullplagg på ullprogram och du behöver inte längre handtvätta allt om du inte längre vill! Och jo, kör det som ska valkas på ett vanligt 40graders program så är det snart klara det också!
 
Tovar de ihop? Grattis! Dina vantar är färdigvalkade och redo att formas, torkas och användas du slapp upptäcka att ullprogrammet på din maskin är uuuuuselt genom att din favoritkofta förvanlades till en liten och kompakt grytlapp...

Kommentarer
Postat av: irenejb

Har världens bästa tvättmaskin, eller i alla fall en med ett bra ullprogram. Det heter till och med handtvätt. Fast lite nervös var jag när jag testade det, för det gjorde jag med min favorittröja stickad i visjögarn som jag hällt en kopp varm choklad över. Den kom ut ren och mjuk så efter det kör jag all ull i maskinen. Fast ulltvättmedel är ett måste.

Svar: Vilket gastkramande sätt att testa ullprogrammet! Skönt att det gick bra! :)
Metamorphosis

2016-02-02 @ 07:57:51
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: Caroline

Vilket bra tips! Det tackar jag för. Jag har en tvättmaskin med ett jättebra ullprogram på, ett handtvätt finns också, nu är maskinen nästan 14 år så jag börjar noja för att den ska gå sönder och att vi råkar köpa en maskin med dåliga program. Nu kan jag ju testa programmet utan att vara alldeles nervös när det väl är dags. Och det är ju alltid fint med en anledning för att sticka ett par vantar till.

/Caroline

Svar: Varsågod <3 Att känna sig trygg med sin tvättmaskin kanske låter fjuttigt men kan vara mer värt än en tror! ;)
Metamorphosis

2016-02-07 @ 18:14:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0