Sist på bollen? (vegan maränger)


Ingen nyhet för er som hänger i vegan-kretsar, men för mig var detta med att baka maränger på kikärtsspad något helt nytt! 

Efter lite googlande så kom jag fram till att grundreceptet verkade vara 1,5 dl socker, nån matsked syrlig vätska (ättika eller citronsaft) kanske lite vaniljsocker tillsammans med spadet från en tertra kikärter (ca 3/4 dl). Vispa järnet tills dess smeten är fast och fin, klicka upp/sprid ut i önskad form på bakplåtspapper och grädda i ca 1,5 h på 100 grader. Stäng sedan av ugnen och lämna marängerna kvar i ugnen i ett par timmar för att svalna/torka. 

Färdigt! 

Resultatet blev helt klart över förväntan och jag kommer nog aldrig mer att trixa med ägg och äggvita när jag ska baka maränger! Länge leve kikärter! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0