Stickat: Supermegavintertröjan aka. Polarstjerne genser

 
Näme stop och stanna! Jag har ju missat att visa min färdiga Supermegavintertröja! Den har ju varit klar och i fullt bruk ett bra tag redan!
 
Mönster: "Polarstjerne" damgenser från häftet Tema 39 Norske Ikoner Voksen från Sandnes garn
Garn: Fritidsgarn från Sandnes garn
Stickor: 5 och 5,5mm
 
De förändringar jag har gjort är att jag lagt till mönsterbårder på ärmar och nederkant, och så har jag förlängt tröjan både i kropp och ärmar och gett den en lätt A-linjemodell istället för helrak som mönstret säger. Detta genom att helt enkelt lägga upp för ett par storlekar större än jag egentligen har och sedan minskat ned till "mitt" maskantal allt eftersom jag stickade mig uppför kroppen.
 
Lite förenklingar i diagrammet för oket gjorde jag också då jag tyckte att en av mönsterraderna kändes onödigt plottrig. Tänker att det hör till det hör till friheterna en kan ta sig när en stickar själv. Att få plaggen precis som en själv vill ha dem!
 
Supermegavintertröjan i sitt rätta element... mitt i VINTERN!
 
 
Lite nyfiken blir jag dock på hur Sandnes haft det med sin stickfasthet och rätt storlek i förhållande till personen som visade tröjan i mönsterkatalogen! Inte särskilt lika alls i passformen kan jag tycka, även om vi bortser från att jag förlängt tröjan. Visst lite tätare masktäthet har jag (16,5m/10cm istället för 15m/10cm) men så enorm skillnad borde det inte göra...
 

Kommentarer
Postat av: irenejb

Mycket snyggare passform på din om jag får tycka. Riktigt varm och mysig ser den ut att vara och precis mina favvofärger :)

Svar: Tack! Mina favoritfäger också... ;) Som sagt, fördelen med att sticka själv är ju att en får välja själv också! :)
Metamorphosis

2016-01-30 @ 08:34:06
URL: http://irenejb.blogspot.se
Postat av: agata

Nämen, oj! Vilken fin tröj-klänning! Och vilka snygga strumpr/tajts man anar längre ner! Snygg kombination och imponerande arbete med fint resultat!

Svar: Tack! :)
Metamorphosis

2016-01-31 @ 08:55:18
URL: http://agata99.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0