Knasbullar


Med snålbåst och regn ute och en halvförkyld familj inne var det en välkommen upptäckt att det idag, 4:e oktober, inte bara var en småruggig söndag utan även Kanelbullens-dag!

Sagt och gjort.
Fram med recept, ingredienser, formar, bunkar.
Kunde inte hitta något pärlsocker men bortsett det var allting väl så långt.

Brukar baka mjukt matbröd var och varannan vecka, och det brukar gå jättebra, men det verkar vara något galet med mig och vetebrödsdegar.
Vi går liksom inte jämt upp.
Det blirliksom alltid lite tokigt.

Som nu.
Degen är blandad enligt recpetet och ligger i lugn och ro i sin skål och har fått en handduk över sig.
Tjugo minuter senare när jag kikade in under handduken låg degen där, kall och väldigt ojäst...

Chansade och testade att baka ut degen ändå.
Fanns liksom inte så mycket att förlora på att ge degen ett till försök.

De utbakade bullarna fick stå ovanpå spisen en stund, i värmen från ugnen, i hopp om att kanske, kanske skulle de kunna jäsa lite grand i alla fall?


...och jo då, jäsa, det gjorde de plötsligt med besked!


Vackra blev de väl inte bullarna, men de smakade i alla fall bra...
Ska dock kanske hålla mig till matbröd ett tag till inna  jag vågar mig på bullar igen?



Som grädde på moset blev första plåten en anings bränd.
Som sagt, vi drar inte riktigt jämt, vetebrödsdegarna och jag...

Kommentarer
Postat av: Mamma

Som liten var du jätteduktig på att baka just kanelbullar...

2009-10-04 @ 22:54:32
Postat av: Bara Barah

Tycker dom va jätte fina ju!

2009-10-04 @ 23:04:05
URL: http://www.barabarah.blogspot.com
Postat av: Maria

Jag låter alltid mina bulldegar jäsa längre än en halvtimma. Ungefär en timma iallafall. Då blir bullarna bra för det mesta.

Dina ser iallafall bra ut!

2009-10-05 @ 10:14:53
URL: http://jagblommar.blogspot.com
Postat av: Anna

De ser jättefina ut! Har också börjat låta mina stå lite längra..

2009-10-05 @ 18:15:57
URL: http://odandulky.blogspot.com/
Postat av: Tant Kofta

Du får öva dig lite till, du lär dig. I min släkt anses min mamma ha den bästa "handsvetten" för hennes bullar är gudomliga.

Många ha det bra fr. Koftan

2009-10-05 @ 18:35:21
URL: http://tantkofta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0