Rotstympning (känsliga bilder)



Tio grader, mulet och regnskurar som kommer och går.
Inget vidare roligt väder att bara vara ute i, men ett ganska bra väder att flytta och plantera växter i tänkte jag.
Garanterad fuktighet och ingen risk för solbrända rötter.

I gräsmattan har vi haft en liten vit pion som någon tidigare ägare planterat.
Den har aldrig sett ut att vara mycket för världen under den tid vi bott här.
En liten blomma ha jag sett att den fått och förra året blev den förväxlad med vanligt gräs och gick ett brutalt öde till mötes i sitt möte med gräsklipparen...

Ungefär lika brutal visade sig min uppgrävning av plantan bli...
Med tanke på hur pluttig plantan varit under de senaste åren hade jag aldrig kunnat tänka mig att rotklumpen skulle vara så stor som den visade sig vara!

Min fråga blir nu - hur mycket rotstympning tror ni att en pion klarar?
(den andra sidan är dock betydligt mer inakt och inte lika stympad)

Tror ni att den kommer att klara sig och förhoppningsvis kanske även utvecklas bättre där den står nu i vår lilla rabatt?

Förrutom att de mystiska plantorna nu fått ta plats i rabatten har jag även flyttat lite plantor från en tidigare rabatt jag hittat på tomten.
Dels några borstnejlikor, men även planta som ger vita blommor på stänglar som jag tycker är riktigt stilig och några små minitulpaner som jag inte vet om jag sett alls tidigare men som var äldigt söta!
Ska se om jag kan fånga dem på bild.
Kanske någon av er känner igen dem?

Kommentarer
Postat av: Efwa - Medea

Utan att veta exakt tror jag nog att den kommer att klara sig och kanske skjuta upp nya skott. Jag tror inte att man tar död på en pion så lätt.

Det ska bli spännande att se hur den tar sig.

2010-05-30 @ 10:25:04
URL: http://medeashem.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Pioner! Om jag hade en egen trädgård så skulle jag ha massor av pioner! Jag får nöja mig med mammas trädgård, tänker ge henne en pion i morsdagspresent idag!

2010-05-30 @ 11:01:46
URL: http://www.ulrikaolsson.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

Nej, vilken massaker. Men den klarar sig säkert om du vårdar den lite mer från och med nu. Försöka förlorar du ju inget på.

2010-05-31 @ 16:02:12
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: Varkenoch

Det ska nog gå bra! Man kan föröka pioner genom att bara ta en rotbit från dem, så då borde ju den här ha något bättre förutsättningar ändå. Har den överlevt i gräsmattan så pass länge så är den ju en kämpe och borde klara vad som helst :)

2010-06-02 @ 09:56:22
URL: http://varkenocheller.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0