Nässelpesto



Kampen mot nässlorna fortskrider.
Just nu för jag min strid på två fronter.
Dels hands on, brutalt - jag rycker upp dem med rötterna.
Sen mer indirekt - jag försöker få lite nytta av dem som är kvar.
Typ förvälla och frysa in eller göra pesto av dem.

Testade först ett pestorecept med mandel och västerbottensost i som var riktigt gott. Lite meckigt är det dock att skålla mandel, och storasyster som älskar västerbottensost men inte alls är särskilt förtjust i pesto tyckte att det var lite slöseri på så fin ost att mixa ihop den med nässlor... med andra ord; det var dags att experimentera lite själv och resultatet blev en mjölkfri budgetpesto i lite tjockare, bredbar konsistens. Inte helt olikt konsistensen hos jordnötssmör faktiskt.

Nässelpesto med jordnötter

1 l ganska så packade nässlor
3 dl jordnötter
1 dl olja
valfri mängd vitlök

Rensa/skölj och förväll nässlorna (pressa ut överskottsvattnet)
I matberedare med kniv; mixa vitlöken och jordnötterna.
Lägg sedan i nässlorna och till sist oljan.

Passar exempelvis fint på mackan, eller som tillbehör till pasta.


Kommentarer
Postat av: Iréne JB

Här växer nässlorna på. Just nu är de för grova för att skörda till något ätbart. Nässelvatten kan de bli. Annars ligger jag hopplöst efter med trädgården i år. Vet inte vad som hänt, men jag verkar inte få något gjort.

Lycka till i kampen!

2012-06-16 @ 22:02:31
URL: http://irenejb.blogspot.com
Postat av: Deleine

Underbart gick och pratade om nässlor med Studenten för en halvtimme sen och nu läser jag om dem på din blogg.....

2012-06-17 @ 14:21:54
URL: http://deleines.wordpress.com
Postat av: Maria

Jag har ju tänkt att jag skulle göra något med nässlorna, men inte fått tummen ur. Pesto av dem var nytt för mig.

2012-06-18 @ 08:31:14
URL: http://jagblommar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0