Salvkok pågår


Den är här nu.
De spruckna nagelbanden och de dåliga ljusförhållandenas tid.
 
Så, vad passar då bättre än lite salvkok i halvdunklet?!
 
Premiärkoket resulterade i ett par burkar ringblomssalva, några läppcerat med ringblomsolja, sheasmör och bivax (bägge enligt recept) och en experimentsalva med sheasmör, kokosolja och bivax. Den sistnämnda försökte jag sätta lite extra doft på med hjälp av vaniljpulver (inte så smidigt) och lavendelolja (mycket enklare!)
 
Jag har ju haft alla ingredieser här hemma ett tag men har tvekat lite inför att faktiskt röra ihop salvorna. Det har liksom verkat vara så avancerat, så det var en glad överraskning när det visade sig vara riktigt lätt. Ja, i alla fall så länge det är enkla röror vi talar om! Ev. att det hade kunna vara något mindre vax i ceraten, och det där med vaniljpulver är kanske inte jag kommer att prova fler gånger, men i övrigt så... ;)
 
 
Ringblomssalva
25g bivax
100ml ringblomsolja
 
Värm i vattenblad tills vaxet smält helt.
Häll upp i rena burkar.
 

Kommentarer
Postat av: U-B

Spännande!

2013-10-26 @ 13:54:26
Postat av: Ulrika

Kul och spännande! Har varit lite på gång att testa att göra egen salva ett tag men inte kommit mig för. Nu när du skriver att det inte var så komplicerat kanske jag vågar prova...

Svar: Bivaxsalva är verkligen skrattretande enkel att röra ihop, så kör hårt säger jag! Lite bivax och valfri olja och du är i hamn! :)
Metamorphosis

Postat av: med nål och tråd

Vad kul tajming, jag har precis också gjort salva. För mig blev det en väldigt enkel bivaxkräm och så gjorde jag två sorters flytande tvål; en med olja och grumme diskmedel och den andra med tvålflingor utblandat i vatten. Jag blev också förvånad över hur enkelt det var att röra ihop allt, jag har dock inte testat dem än, så utvärderingen kvarstår.

Svar: Egen flytande tvål lät ju väldigt spänande! Mitt salvkok är jag så här långt nöjd med. Om inte annat så fyller ju salvan sin funktion att hjälpa mina spruckna nagelband att läka snabbt, och det är ju inte fy skam ska jag säga!
Metamorphosis

2013-10-29 @ 16:57:21
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: med nål och tråd

min kompis hittade som sagt två recept på shenet, båda väldigt enkla. Jag tror mest på duschtvålen som gjordes så här:
- Olja, t. ex. olivolja - 85 % volym
- Neutral handdiskmedel - 15 % volym
- några droppar eterisk olja.

TIll recept nr 2 så rev vi ner en egengjord olivoljetvål och blandade med kokande vatten och eterisk olja, men den skiktar sig så det var inte nåt bra recept.

Svar: Den där duschtvålen lät ju väldigt spännande! Den måste testas! Tack! :)
Metamorphosis

2013-10-29 @ 21:28:54
URL: http://www.mednalochtrad.blogspot.com
Postat av: deleine

Åh jag är läppceratsmissbrukare och borde VERKLIGEN prova göra egen, är det samma recept som salvan?

2013-11-11 @ 15:55:35
URL: http://deleines.WordPress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0